La Ruta


Documentary and Three- channel video installation with sound on vertical blinds, hammock.

Part of the exhibition “La Ruta del Progreso”, in collaboration with Chris Gregory and Erika P. Rodríguez, presented at Pública in Santurce, Puerto Rico. Curated by Natalia Viera Salgado.

“La Ruta” is a documentary project that documents the now abandoned recreational infrastructure , uncontrolled natural landscapes and off-road sites of Puerto Rico ’s Panoramic Route.

Built in 1974 as the government’s alternative to bring tourism and progress to the central-mountain range of the island , the route is known for its poor road infrastructure and disconnection from the more densely populated metropolitan areas, which has resulted in a loss of the history of sites and events that took place on this route.

The three video channels are projected into different “screens” crafted out of different fabric materials, creating a layered and at times intangible perception of the images. These screens frame a hammock that hangs from the center of the installation space and is accessible to the viewer. Featuring long shots of these sites intertwined with interviews gathered throughout the journey of the route, “La Ruta” addresses how some of the inhabitants of the towns retell the lost history of their surroundings, and therefore redefine their communities’ potential history. The aim is to create an immersive and meditative environment for the viewer, allowing for further reflection on the relationship these sites have to the current and future understanding of progress in a country that lives in constant state of reimagining and therefore, redefining ,a sense of collective and individual identity.

This installation is part of the collaborative project “La Ruta”, created in collaboration with Christopher Gregory and Erika P. Rodríguez.

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La Ruta Panorámica es una conexión de múltiples carreteras a lo largo de sus 269 kilómetros, que se extiende de costa a costa a través del centro montañoso de Puerto Rico. La misma fue ideada por Luis Muñoz Marín, primer gobernador electo democráticamente en el 1948, un año antes de culminar su 16 años de incumbencia. Impulsado por la creación de la Constitución del Estado Libre Asociado de Puerto Rico en el 1952, Muñoz Marín se trazó como meta sacar al país de la pobreza y llevarlo a la modernidad a través del desarrollo de la infraestructura y programas sociales. Durante estos años se vió una decaída en la producción agrícola y la vida rural en la isla. Esta decaída fue fomentada por una política pública interesada en movilizar las poblaciones rurales a los centros urbanos, con fin de emplear la mano de obra industrial para las compañías extranjeras.

La narrativa oficial sobre la Ruta Panorámica presentaba “una nueva visión del turismo”, que buscaba implementar nuevos puntos de visita, áreas de descanso e instalaciones recreativas para turistas y locales. Al recorrer el camino, se logra entender la realidad post-industrial del país. A partir de éste marco histórico, Christopher Gregory, Natalia Lassalle-Morillo y Erika P. Rodríguez se han dado a la tarea de investigar el concepto de progreso a lo largo de la carretera. La Ruta del Progreso comenzó como una investigación que finalmente condujo a un viaje en automóvil por las cumbres de la Cordillera Central.

El proyecto presenta un compendio visual que explora cómo el progreso es definido por los habitantes de la ruta y examina los espacios que la conforman. El cuadro conceptual fue formado por entrevistas a través del camino en la cual los artistas le preguntaron a las personas su definición del progreso. Esta documentación busca reflexionar sobre nuestra memoria histórica y colectiva a través de la infraestructura que modificó para siempre nuestro paisaje caribeño. La Ruta del Progreso nos permite ver en forma física la idea utópica de un progreso inconcluso y quién se beneficia de ello.